Lazar Peter

Pedagógia szakos bölcsész, Biológia-testnevelés szakos tanár, Kedvesház-pedagógus, Kedvesház-pedagógia tréner, a Kedvesház alapítója

Állami gondozásban nevelkedett roma származású pedagógus.
Nevelői (Havasi Miklós és Havasi Miklósné – Edit Néni –) indíttatására lett pedagógus. Pályáját 1985-ben nevelőtanárként kezdte a Berkeszi Nevelőotthonban, ahol felnőtt. Később nevelőszülőként 10 állami gondozott gyereket vett magához, akiket nagykorúságukig nevelt, saját családjában Nyírteleken.
A Kedvesház-pedagógia gyakorlatának kifejlesztését, a tanyabokrokból bejáró –, többnyire túlkoros roma/hátrányos helyzetű gyerekekből álló –, un. „korrekciós” első osztály tanítójaként kezdte a Nyírteleki iskolában 1993-ban, majd 1995-től a Kedvesház Kollégium létrehozójaként és vezetőjeként teljesítette ki.
A Kedvesház működési- és életrendjének kialakításával megalkotta, majd megszilárdította a Kedvesház Esélyteremtő Programot. Így jöhetett létre egy új (preventív) gyermekvédelmi modell, a Kedvesház intézménye, ami hetes-otthon kollégiumként működve, komplex integrált - szociális-, oktatási-, gyermek- és családvédelmi – szolgáltatásaival jelenleg is egyedülálló a magyar intézményi ellátórendszerben.
Feleségével és alkotótársával, Bordács Margittal, közös munkájuk a Kedvesház-pedagógia rendszerbe foglalását és módszertani leírását tartalmazó tanári kézikönyv (Kedveskönyv, Budapest, 2002.) Szintén közösen fejlesztették ki a Kedvesház-pedagógia 3X30 órás akkreditált pedagógus-továbbképzési programját és a hozzá tartozó segédanyagokat.
2000-től kezdődően feleségével együtt a Kedvesház-pedagógia és a Kedvesház Esélyteremtő Program terjesztésével foglalkoznak. Munkájuk révén több száz óvodában, iskolában, több ezer pedagógus sajátította el Kedvesház-pedagógiát és alkalmazza sikerrel a mindennapokban.
Lázár Pétert Magyarország kormánya 2012-ben Nemzetiségekért díj kitüntetésbe részesítette a Kedvesház létrehozásáért, működtetéséért, valamint a Kedvesház-pedagógia terjesztéséért.

„Volt állami gondozottként roma értelmiségivé válva, jól tudom, mit jelent a hátrányos helyzet, milyen család nélkül felnőni, „pettyetlen katicának lenni” a pettyesek között, és tapasztalatból ismerem, a kiszolgáltatottsági lét félelem-és tehetetlenség érzését.
A Kedvesház-pedagógiával és a Kedvesházzal azt is megtapasztalhattam, hogy milyen sokat jelent jó tanítónak lenni a gyerekek és a szülők szemében, mit jelent esélyt adni, reményt és biztonságot nyújtani azoknak, akiknek a legnagyobb szükségük van rá.

Sorsdöntő volt az, hogy 4 évesen intézetbe kerültem. Sorstalálkozás volt Edit néni és Miklós bácsi, (pedagógus házaspár) akik, felneveltek a nevelőotthonban. Szeretetükért hálával és köszönettel tartozom. Nekik köszönhetem, hogy egyetemet végzett pedagógus vált belőlem és rátaláltam arra az útra, ami a Kedvesház-pedagógiához, a Kedvesház létrehozásához és Bordács Margóhoz vezetett.
Margóval jól kiegészítjük egymást, jó párost alkotunk, középpontjai vagyunk egymás életének. Büszkék vagyunk közös alkotásunkra a „Kedveskönyv-re, és a Kedvesház-pedagógia terjesztésében elért eredményeinkre.

A Kedvesház-pedagógia minden gyerek neveléséhez jó megközelítés és módszer. A roma és hátrányos helyzetű gyerekek integrált neveléséhez pedig kifejezetten „jó kulcs”.
Manapság egyre több teher nehezedik a pedagógusokra, melyek folyamatos próbatétel elé állítják őket szakmailag és emberileg egyaránt.
Az gondolom, hogy ezt a munkát csak hittel, ügyiránti elkötelezettséggel lehet jól végezni. Ez pedig csak akkor működik, ha örömöt, sikerélményt jelent a munkavégzés. Ahhoz pedig mindenkinek szüksége van néha megújulásra és feltöltődésre. Mi ehhez igyekszünk hozzájárulni.

Lázár Péter

Bordacs Margo

Pedagógia szakos bölcsész, Gyógypedagógus, Montessori pedagógus, Kedvesház-pedagógus, Kedvesház-pedagógia tréner, közoktatási szakértő

A budapesti Montessori iskola egyik alapítója, 10 évig vezetője. „Montessori pedagógus” diplomáját a bécsi Pedagógiai Akadémián szerezte. A Kedvesház-pedagógia módszertanának és pedagógus-továbbképzési programja tréninganyagának társkidolgozója, a Kedveskönyv c. módszertani kézikönyv a társszerzője. Lázár Péterrel együtt, 2000. óta vezet Kedvesház-pedagógia továbbképzéseket. Nevéhez fűződik a Kedvesház-pedagógia kiterjesztésének alapját jelentő „Kedvesház-sztenderd” alapdokumentum kidolgozása (2014), mely óvodára, iskolára, kollégiumra és tanodára vonatkoztatva tartalmazza a Kedvesház-pedagógia irányelveit, módszertani előírásait, tevékenységi rendjét, valamint dokumentációs rendszerét.

„A Kedvesház-pedagógiai megközelítést már a pályám kezdetén magaménak éreztem. Gyógypedagógusként a csepeli iskolában hamar megtanultam, ha eredményt akarok elérni, olyan feltételeket kell teremtenem, ami mindenféle más-ságú tanulónak esélyt biztosít az iskolai sikerességhez. Arra törekedtem, hogy „megtanuljak minden gyereket”; keressem a pozitívumokat, megtaláljam az épp funkciókat, amikre építeni lehet a fejlesztést. Később a nevelési tanácsadói munkám során igyekeztem hidat építeni iskola és családok között. A sok szélmalomharc csak még inkább erősítette bennem a hídépítés a család felé elvének fontosságát és azt, hogy a hídépítő szerep is része kell(ene) legyen a pedagógusi munkának.

A Montessori pedagógia szemléletében és gyakorlatában is – nagyon közel áll a Kedvesház-pedagógiához. Ezért is volt nagy öröm és lelkesítő szakmai feladat férjemmel, Lázár Péterrel a Kedveskönyv megírása, a Kedvesház-pedagógia kidolgozása, pedagógiai rendszerbe foglalása. Büszke vagyok munkánkra és eddigi eredményeinkre, mert a sok éves Kedvesház-pedagógusi tréneri munkám során azt tapasztaltam, hogy óriási hiányt és szükségletet pótol a Kedvesház-pedagógia módszertana. Olyan gyakorlati, pedagógiai eszköztudás, ill. a megváltozott pedagógusi szerepekhez társuló kompetencia-készségek elsajátítását teszi lehetővé a pedagógusok számára, melyek alkalmazásával képesek lesznek kezelni, és jobban megoldani a roma/hátrányos helyzet okozta pedagógiai kihívásokat, ezáltal valódi integrált oktatás-nevelést tudnak megvalósítani az óvodákban, iskolákban. Azért is tartom fontosnak a Kedveskönyvet és a tanfolyamainkat, mert a mai napig hiányoznak a tanárképzésből az ilyen irányú stúdiumok, melyek gyakorlati, módszertani segítséget jelentenének a leendő pedagógusoknak.

A továbbképzéseken egyre több megfásult kollégával találkozunk, akik belefáradtak már a szélmalomharcba. Jó érzés tapasztalni, hogy a rendhagyó tanfolyamaink által megerősítéshez, feltöltődéshez jutnak, a Kedvesház-pedagógia révén pedig hitet és megújulási lendületet kapnak egy sikeresebb pedagógiai gyakorlat megvalósításához.

Bordács Margit

A tanfolyami résztvevők visszajelzései

...Végre egy olyan továbbképzés,

ami gyakorlati, új és alkalmazható ismeretet ad. A KETHANO egy csoda, és nagyon örülök, hogy „Magyar találmány” amit bárki képes alkalmazni és nem csak a pedagógiai gyakorlatban, hanem az életben is egy vezérfonal lehet az embernek maradáshoz.”

K. Ené igazgató

Jó volt, hogy közben énekeltünk,

így változatosabb és élvezetes volt az egész, észre sem vettem, hogy közben eltelt a három nap.  A dalok nagyon tetszettek és meg fogom tanítani a gyerekeknek is.”

L. Lné 2009. Endrefalva

book

Ki olvas minket?

Oldalainkat 23 vendég és 0 tag böngészi

Fel