Lazar Peter

Pedagógia szakos bölcsész, Biológia-testnevelés szakos tanár, Kedvesház-pedagógus, Kedvesház-pedagógia tréner, a Kedvesház alapítója

Állami gondozásban nevelkedett roma származású pedagógus.
Nevelői (Havasi Miklós és Havasi Miklósné – Edit Néni –) indíttatására lett pedagógus. Pályáját 1985-ben nevelőtanárként kezdte a Berkeszi Nevelőotthonban, ahol felnőtt. Később nevelőszülőként 10 állami gondozott gyereket vett magához, akiket nagykorúságukig nevelt, saját családjában Nyírteleken.
A Kedvesház-pedagógia gyakorlatának kifejlesztését, a tanyabokrokból bejáró –, többnyire túlkoros roma/hátrányos helyzetű gyerekekből álló –, un. „korrekciós” első osztály tanítójaként kezdte a Nyírteleki iskolában 1993-ban, majd 1995-től a Kedvesház Kollégium létrehozójaként és vezetőjeként teljesítette ki.
A Kedvesház működési- és életrendjének kialakításával megalkotta, majd megszilárdította a Kedvesház Esélyteremtő Programot. Így jöhetett létre egy új (preventív) gyermekvédelmi modell, a Kedvesház intézménye, ami hetes-otthon kollégiumként működve, komplex integrált - szociális-, oktatási-, gyermek- és családvédelmi – szolgáltatásaival jelenleg is egyedülálló a magyar intézményi ellátórendszerben.
Feleségével és alkotótársával, Bordács Margittal, közös munkájuk a Kedvesház-pedagógia rendszerbe foglalását és módszertani leírását tartalmazó tanári kézikönyv (Kedveskönyv, Budapest, 2002.) Szintén közösen fejlesztették ki a Kedvesház-pedagógia 3X30 órás akkreditált pedagógus-továbbképzési programját és a hozzá tartozó segédanyagokat.
2000-től kezdődően feleségével együtt a Kedvesház-pedagógia és a Kedvesház Esélyteremtő Program terjesztésével foglalkoznak. Munkájuk révén több száz óvodában, iskolában, több ezer pedagógus sajátította el Kedvesház-pedagógiát és alkalmazza sikerrel a mindennapokban.
Lázár Pétert Magyarország kormánya 2012-ben Nemzetiségekért díj kitüntetésbe részesítette a Kedvesház létrehozásáért, működtetéséért, valamint a Kedvesház-pedagógia terjesztéséért.

„Volt állami gondozottként roma értelmiségivé válva, jól tudom, mit jelent a hátrányos helyzet, milyen család nélkül felnőni, „pettyetlen katicának lenni” a pettyesek között, és tapasztalatból ismerem, a kiszolgáltatottsági lét félelem-és tehetetlenség érzését.
A Kedvesház-pedagógiával és a Kedvesházzal azt is megtapasztalhattam, hogy milyen sokat jelent jó tanítónak lenni a gyerekek és a szülők szemében, mit jelent esélyt adni, reményt és biztonságot nyújtani azoknak, akiknek a legnagyobb szükségük van rá.

Sorsdöntő volt az, hogy 4 évesen intézetbe kerültem. Sorstalálkozás volt Edit néni és Miklós bácsi, (pedagógus házaspár) akik, felneveltek a nevelőotthonban. Szeretetükért hálával és köszönettel tartozom. Nekik köszönhetem, hogy egyetemet végzett pedagógus vált belőlem és rátaláltam arra az útra, ami a Kedvesház-pedagógiához, a Kedvesház létrehozásához és Bordács Margóhoz vezetett.
Margóval jól kiegészítjük egymást, jó párost alkotunk, középpontjai vagyunk egymás életének. Büszkék vagyunk közös alkotásunkra a „Kedveskönyv-re, és a Kedvesház-pedagógia terjesztésében elért eredményeinkre.

A Kedvesház-pedagógia minden gyerek neveléséhez jó megközelítés és módszer. A roma és hátrányos helyzetű gyerekek integrált neveléséhez pedig kifejezetten „jó kulcs”.
Manapság egyre több teher nehezedik a pedagógusokra, melyek folyamatos próbatétel elé állítják őket szakmailag és emberileg egyaránt.
Az gondolom, hogy ezt a munkát csak hittel, ügyiránti elkötelezettséggel lehet jól végezni. Ez pedig csak akkor működik, ha örömöt, sikerélményt jelent a munkavégzés. Ahhoz pedig mindenkinek szüksége van néha megújulásra és feltöltődésre. Mi ehhez igyekszünk hozzájárulni.

Lázár Péter

A tanfolyami résztvevők visszajelzései

...Végre egy olyan továbbképzés,

ami gyakorlati, új és alkalmazható ismeretet ad. A KETHANO egy csoda, és nagyon örülök, hogy „Magyar találmány” amit bárki képes alkalmazni és nem csak a pedagógiai gyakorlatban, hanem az életben is egy vezérfonal lehet az embernek maradáshoz.”

K. Ené igazgató

Jó volt, hogy közben énekeltünk,

így változatosabb és élvezetes volt az egész, észre sem vettem, hogy közben eltelt a három nap.  A dalok nagyon tetszettek és meg fogom tanítani a gyerekeknek is.”

L. Lné 2009. Endrefalva

book

Ki olvas minket?

Oldalainkat 2 vendég és 0 tag böngészi

Fel

Weboldalunk sütiket használ a felhasználói élmény fokozása érdekében. Az oldal használatával Ön beleegyezik a cookie-k (sütik) alkalmazásába. Amennyiben nem egyezik bele, kérem zárja be az oldalt. Bővebben